Què són els MOOC?

Els MOOC (Massive Open Online Courses), són cursos formatius massius (no hi ha límit de places en general), s'imparteixen de forma on-line i són de caràcter obert i gratuït.

Tot i que una de les seves característiques és que són cursos gratuïts, existeixen alguns cursos MOOC que poden tenir algun cost afegit, en l'expedició del títol, per exemple. Tot l'aprenentatge és on-line i el professorat utilitza diferents metodologies que faciliten el seguiment del curs (vídeos, presentacions i diferents activitats). També hi ha diferents formes d'avaluació, tot i que les més comunes són qüestionaris tancats sobre el tema i l'avaluació  entre iguals, on els alumnes s'avaluen entre ells. Les activitats proposades s'han de realitzar dins del període que s'estableix, si no és així, es pot seguir amb el curs però no s'obté el certificat.

Aquests cursos han agafat molt renom perquè les universitats de més anomenada mundial (com per exemple Harvard, Stanford, Massachusetts Institute of Technology (MIT)) els utilitzen i els seus ensenyaments i professors, que abans només eren a l'abast dels que s'ho podien permetre, ara són a l'abast de tothom. 

Actualment hi ha més de 30 plataformes que ofereixen aquest tipus de cursos, tot i que la més coneguda és Coursera.org

Altres plataformes on es poden trobar cursos en diferents idiomes, entre ells l'espanyol són:

També n'hi ha d'especialitzades en un àmbit concret:

Un altre fenòmen paral·lel són les plataformes que t'ofereixen crear tu mateix el teu propi curs online obert:

  • Teach.udemy.com/es
  • Vidroop.com
  • Tutellus.com/informacion/profesores

Els motius per crear un curs o escola online poden ser diversos: un complement econòmic a la teva activitat, una estratègia de visibilització i/o prestigi o pel simple gust de compartir i divulgar ; )

Abans de començar serà útil documentar-se de com fer un bon curs online:

  • https://www.udemy.com/aprende-a-crear-un-curso-online (gratuït)
  • Tutellus.com/negocio/promocion-y-distribucion/aprende-a-crear-un-curso-online-1609 (€€)

 

Van néixer com una revolució de l’ensenyament tradicional i amb l’objectiu d’obrir les aules a tothom, però hi ha qui diu que són una moda i desperten en alguns sectors recel o escepticisme. Segons la Universitat Politècnica de València (UPV) les enquestes de sortida dels estudiants rebel·len un alt grau de satisfacció encara que, de mitjana, només al voltant del 15% dels inscrits els acaba.

La Claudia Álvarez, estudiant de 2n curs d’Enginyeria Civil de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), és una assídua d’aquests cursos. El motiu? Assegura que el nostre és un sistema universitari molt especialitzat que no ensenya prou competències transversals, també necessàries al món laboral. Els MOOC complementen la seva formació amb altres temes que li interessen i li ofereixen flexibilitat per accedir a l’educació i al coneixement. 

Segons Nati Cabrera, professora del Màster Educació i TIC (e-learning) de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC): “Aquests cursos et permeten fer-los en el moment en que et vagi bé, fins on t’interessi, sense l’obligació d’acabar-los i, a més, tracten temes molt concrets”.

Per contra, la manca de seguiment, el fet que ofereixin un itinerari estàndard, i que no acostumin a incorporar tutories personalitzades, són altres causes d’abandonament.

La Claudia ja n’ha provat uns quants i explica que “és un format encara molt nou, falta polir-lo, hi ha moltes diferències entre un curs i un altre; s’adapta molt en funció de la temàtica, n’hi ha alguns que són molt teòrics i d’altres que són molt pràctics”.

Fonts: Vilaweb.cat, Educaweb.cat