Curs "Neurociència i Competències Cognitives Emocionals"

dv. 16 Novembre 2018
a
ds. 01 desembre 2018
  • Cursos i tallers

Recursos per l’acompanyament a l’aula del desenvolupament personal saludable dels infants i joves

Formació adreçada a docents i professionals que treballen amb infants i joves

Calendari i horaris del curs per docents i professionals infantils/juvenils:

  • Divendres 16/11/2018 Sessió I (3h) de 17.30 a 20.30h (a Sort)
  • Dissabte 17/11/2018 Sessió II (4,5h) de 9 a 13.30h (a Sort)
  • Divendres 30/11/2018 Sessió III (3h) de 17.30 a 20.30h (a Sort)
  • Dissabte 1/12/2018 Sessió IV (4,5h) de 9 a 13.30h (a Sort)

Inscripcions per docents i "professionals juvenils"

PRESENTACIÓ DE LA FORMACIÓ I OBJECTIUS

L’objectiu principal d’aquesta proposta és la formació dels diferents agents educatius en neurociència aplicada a les diverses etapes d’educació (en especial a secundària), per tal que els docents coneguin les principals característiques del cervell i s’emportin tècniques per acompanyar el desenvolupament personal saludable dels infants i joves a través de les competències cognitives emocionals.

Les competències cognitives ens permetran adquirir i aplicar eines i estratègies per a desenvolupar el pensament crític, creatiu, eficaç i la presa de decisions a l’aula. Elements imprescindibles per a estructurar un projecte vital sòlid i amb sentit.

Les competències emocionals ens permetran desenvolupar habilitats necessàries per aconseguir un òptim nivell benestar emocional. A través del marc de les cinc competències emocionals (consciència emocional, la regulació emocional, l’autonomia emocional, les habilitats socials i la competència per a la vida i el benestar) descobrirem recursos de fàcil aplicació que ens permetran avançar en l’autoconeixement i en el coneixement de l’altre. La formació presencial partirà d’un treball personal de tots els assistents com a base per poder aplicar eines de gestió cognitiva i emocional amb els infants i joves.

Posteriorment, a través de dos mòduls formatius en línia, s’acompanyarà l’evolució personal i educativa del docent mitjançant un tutor que avaluarà el seguiment de la darrera part del curs a través d'entrevistes en línia, activitats d’autoavaluació, activitats d’avaluació tutorial entre altres.

CONTINGUT DE LES SESSIONS PRESENCIALS

Neurociència i Competències Cognitives Emocionals

El coneixement del cervell, augura una veritable revolució o canvi de paradigma en la manera d'entendre el procés d'ensenyança - aprenentatge i indica la necessitat d'incorporar nous descobriments sobre el desenvolupament evolutiu de la persona, des dels primers anys de vida fins a la formació adulta, i els processos d'aprenentatge que l'acompanyen.
Les Neurociències aporten en el camp pedagògic coneixements fonamentals sobre les bases neuronals de l'aprenentatge, la memòria, les emocions i de moltes altres funcions cerebrals que són, dia a dia, estimulades i enfortides a l'aula. Que tot agent educatiu conegui i entengui com aprèn el cervell, com processa la informació, com gestiona les emocions, els sentiments, els estats conductuals i com pot arribar a ser fràgil davant de determinats estímuls, arriba a ser un requisit indispensable per a la innovació pedagògica i la transformació dels sistemes educatius.
A través d'un primer contacte amb les característiques funcionals del cervell, és possible desenvolupar estratègies, tècniques i metodologies compatibles amb la biologia de l'aprenentatge.

BLOC I _ BASES DE LA NEUROCIÈNCIA APLICADA A L’EDUCACIÓ

Objectius

  • Descobrir el concepte de Neuroeducació.
  • Conèixer l’estructura bàsica i el funcionament del cervell humà.
  • Identificar les principals etapes de desenvolupament del cervell, les seves característiques i la seva repercussió en la conducta dels adolescents.
  • Entendre el procés d’aprenentatge i entendre la importància de la memòria i de la plasticitat neural.
  • Analitzar els factors que potencien i dificulten els processos d’aprenentatge i memòria.
  • Entendre la importància de l’atenció i la percepció, els estats emocionals i les funcions executives en aquest procés.
  • Integrar eines pràctiques d’aplicació a l’educació secundària.

Continguts

  • Neurociència aplicada a l’educació.
  • El cervell adolescent.
  • Procés de desenvolupament cerebral en les diferents etapes educatives.
  • Procés d’aprenentatge.
  • Factors que potencien i limiten el procés d’aprenentatge.
  • Atenció i percepció.
  • Emocions i estats motivacionals.
  • Funcions executives i creativitat.
  • Eines pràctiques d’aplicació dins els contextos educatius.

BLOC II _ COMPETÈNCIES COGNITIVES EMOCIONALS

Objectius:

  • Afavorir l’interès pel treball cognitiu emocional.

  • Conèixer les cinc competències emocionals i les seves subcompetències en l’àmbit teòric i pràctic.

  • Integrar estratègies d’educació cognitiva emocional per fomentar el benestar personal com a docent.

  • Adquirir estratègies didàctiques per a facilitar el desenvolupament de l’educació cognitiva emocional dels alumnes en les diferents etapes educatives.

Continguts:

  • Cinc competències emocionals i les seves subcompetències

  • Estratègies de benestar personal docent

  • Estratègies didàctiques i pedagògiques d’integració de l’educació cognitiva emocional en les diferents etapes educatives

AVALUACIÓ
Es realitzarà una avaluació continuada a través de diferents activitats formatives, com treballs pràctics en grup i individuals i disseny, introducció i reflexió de diferents pràctiques educatives.

MÒDULS FORMATIUS EN LÍNIA

  • Autoconeixement i aplicació educativa I i II

  • Aquests mòduls formatius tracten l’origen de les emocions, dels sentiments i la importància de conèixer com gestionar millor la resposta emocional per aconseguir una adaptació saludable. L’estimulació mantinguda de determinades estructures té com a resultat una activació de sistemes que malmeten cèl·lules, estructures i funcions del cervell i el cos. Com a conseqüència també se’n ressenten l’aprenentatge, la memòria i errem a l’hora de prendre les decisions.

  • En aquest procés formatiu s’aprofundeix en diferents estructures cerebrals i el seu treball conjunt amb estructures més evolucionades responsables d’emocions socials més elaborades. El docent coneixerà les conseqüències de l’estrès i com evitar-les, i especialment, s’emportarà eines de ràpida compensació del sistema per asserenar l’organisme en minuts i entrenar-lo saludablement a mitjà i llarg termini, que podrà aplicar tant en l’àmbit personal com dins del context educatiu.

  • L’activació saludable del sistema produeix un reflex neurobiològic que facilita l’estat de benestar i tot un seguit de beneficis en cos i cervell que es tradueixen en la millora de funcions i capacitats.

  • Es contempla la importància d’estructures responsables i de sistemes implicats en emocions socials, s’aprofundeix en la neurobiologia que es genera davant activitats que estimulen l’interès i es presenten els beneficis d’integrar-les en la pràctica educativa.

  • El docent s’emportarà un recull d’eines per aplicar tant a escala personal com en la seva etapa educativa.

    nscripcions per docents // Inscripcions per la resta de "professionals juvenils"

    EQUIP DOCENT

    Laia Casas

    Va iniciar la seva activitat docent treballant amb alumnes amb diferents necessitats educatives, fet que li va permetre investigar metodologies d’aprenentatge actives, interactives i inclusives. Des de fa anys, assessora i acompanya a diferents agents educatius (docents, famílies, alumnes) en el seu procés de transformació. Coautora del llibre “Educarnos para educar. Neuroaprendizaje para transformar la educación” (2017) Edicions Paidós.

    • Diplomada en Magisteri de Pedagogia Terapèutica,
    • Màster en Educació Emocional i en Benestar per la Universitat de Barcelona
    • Màster en Psicologia de la Comunicació i la Cognició per la Universitat Autònoma de Barcelona
    • Postgrau en Neuroeducació per la Universitat de Barcelona.

     

      Detalls de l'event

      És un esdeveniment gratuït?: 

      Si

      Lloc: 

      • Sort

      Web extern per a més informació: 

      Telèfon de contacte: 

      973620999

      Email de contacte: 

      Afegeix al teu calendari 2018-11-16 00:00:00 2018-12-01 00:00:00 Europe/Madrid Curs "Neurociència i Competències Cognitives Emocionals" Recursos per l’acompanyament a l’aula del desenvolupament personal saludable dels infants i joves Formació adreçada a docents i professionals que treballen amb infants i joves Calendari i horaris del curs per docents i professionals infantils/juvenils: Divendres 16/11/2018 Sessió I (3h) de 17.30 a 20.30h (a Sort) Dissabte 17/11/2018 Sessió II (4,5h) de 9 a 13.30h (a Sort) Divendres 30/11/2018 Sessió III (3h) de 17.30 a 20.30h (a Sort) Dissabte 1/12/2018 Sessió IV (4,5h) de 9 a 13.30h (a Sort) Inscripcions per docents i "professionals juvenils" PRESENTACIÓ DE LA FORMACIÓ I OBJECTIUS L’objectiu principal d’aquesta proposta és la formació dels diferents agents educatius en neurociència aplicada a les diverses etapes d’educació (en especial a secundària), per tal que els docents coneguin les principals característiques del cervell i s’emportin tècniques per acompanyar el desenvolupament personal saludable dels infants i joves a través de les competències cognitives emocionals. Les competències cognitives ens permetran adquirir i aplicar eines i estratègies per a desenvolupar el pensament crític, creatiu, eficaç i la presa de decisions a l’aula. Elements imprescindibles per a estructurar un projecte vital sòlid i amb sentit. Les competències emocionals ens permetran desenvolupar habilitats necessàries per aconseguir un òptim nivell benestar emocional. A través del marc de les cinc competències emocionals (consciència emocional, la regulació emocional, l’autonomia emocional, les habilitats socials i la competència per a la vida i el benestar) descobrirem recursos de fàcil aplicació que ens permetran avançar en l’autoconeixement i en el coneixement de l’altre. La formació presencial partirà d’un treball personal de tots els assistents com a base per poder aplicar eines de gestió cognitiva i emocional amb els infants i joves. Posteriorment, a través de dos mòduls formatius en línia, s’acompanyarà l’evolució personal i educativa del docent mitjançant un tutor que avaluarà el seguiment de la darrera part del curs a través d'entrevistes en línia, activitats d’autoavaluació, activitats d’avaluació tutorial entre altres. CONTINGUT DE LES SESSIONS PRESENCIALS Neurociència i Competències Cognitives Emocionals El coneixement del cervell, augura una veritable revolució o canvi de paradigma en la manera d'entendre el procés d'ensenyança - aprenentatge i indica la necessitat d'incorporar nous descobriments sobre el desenvolupament evolutiu de la persona, des dels primers anys de vida fins a la formació adulta, i els processos d'aprenentatge que l'acompanyen. Les Neurociències aporten en el camp pedagògic coneixements fonamentals sobre les bases neuronals de l'aprenentatge, la memòria, les emocions i de moltes altres funcions cerebrals que són, dia a dia, estimulades i enfortides a l'aula. Que tot agent educatiu conegui i entengui com aprèn el cervell, com processa la informació, com gestiona les emocions, els sentiments, els estats conductuals i com pot arribar a ser fràgil davant de determinats estímuls, arriba a ser un requisit indispensable per a la innovació pedagògica i la transformació dels sistemes educatius. A través d'un primer contacte amb les característiques funcionals del cervell, és possible desenvolupar estratègies, tècniques i metodologies compatibles amb la biologia de l'aprenentatge. BLOC I _ BASES DE LA NEUROCIÈNCIA APLICADA A L’EDUCACIÓ Objectius Descobrir el concepte de Neuroeducació. Conèixer l’estructura bàsica i el funcionament del cervell humà. Identificar les principals etapes de desenvolupament del cervell, les seves característiques i la seva repercussió en la conducta dels adolescents. Entendre el procés d’aprenentatge i entendre la importància de la memòria i de la plasticitat neural. Analitzar els factors que potencien i dificulten els processos d’aprenentatge i memòria. Entendre la importància de l’atenció i la percepció, els estats emocionals i les funcions executives en aquest procés. Integrar eines pràctiques d’aplicació a l’educació secundària. Continguts Neurociència aplicada a l’educació. El cervell adolescent. Procés de desenvolupament cerebral en les diferents etapes educatives. Procés d’aprenentatge. Factors que potencien i limiten el procés d’aprenentatge. Atenció i percepció. Emocions i estats motivacionals. Funcions executives i creativitat. Eines pràctiques d’aplicació dins els contextos educatius. BLOC II _ COMPETÈNCIES COGNITIVES EMOCIONALS Objectius: Afavorir l’interès pel treball cognitiu emocional. Conèixer les cinc competències emocionals i les seves subcompetències en l’àmbit teòric i pràctic. Integrar estratègies d’educació cognitiva emocional per fomentar el benestar personal com a docent. Adquirir estratègies didàctiques per a facilitar el desenvolupament de l’educació cognitiva emocional dels alumnes en les diferents etapes educatives. Continguts: Cinc competències emocionals i les seves subcompetències Estratègies de benestar personal docent Estratègies didàctiques i pedagògiques d’integració de l’educació cognitiva emocional en les diferents etapes educatives AVALUACIÓ Es realitzarà una avaluació continuada a través de diferents activitats formatives, com treballs pràctics en grup i individuals i disseny, introducció i reflexió de diferents pràctiques educatives. MÒDULS FORMATIUS EN LÍNIA Autoconeixement i aplicació educativa I i II Aquests mòduls formatius tracten l’origen de les emocions, dels sentiments i la importància de conèixer com gestionar millor la resposta emocional per aconseguir una adaptació saludable. L’estimulació mantinguda de determinades estructures té com a resultat una activació de sistemes que malmeten cèl·lules, estructures i funcions del cervell i el cos. Com a conseqüència també se’n ressenten l’aprenentatge, la memòria i errem a l’hora de prendre les decisions. En aquest procés formatiu s’aprofundeix en diferents estructures cerebrals i el seu treball conjunt amb estructures més evolucionades responsables d’emocions socials més elaborades. El docent coneixerà les conseqüències de l’estrès i com evitar-les, i especialment, s’emportarà eines de ràpida compensació del sistema per asserenar l’organisme en minuts i entrenar-lo saludablement a mitjà i llarg termini, que podrà aplicar tant en l’àmbit personal com dins del context educatiu. L’activació saludable del sistema produeix un reflex neurobiològic que facilita l’estat de benestar i tot un seguit de beneficis en cos i cervell que es tradueixen en la millora de funcions i capacitats. Es contempla la importància d’estructures responsables i de sistemes implicats en emocions socials, s’aprofundeix en la neurobiologia que es genera davant activitats que estimulen l’interès i es presenten els beneficis d’integrar-les en la pràctica educativa. El docent s’emportarà un recull d’eines per aplicar tant a escala personal com en la seva etapa educativa. nscripcions per docents // Inscripcions per la resta de "professionals juvenils" EQUIP DOCENT Laia Casas Va iniciar la seva activitat docent treballant amb alumnes amb diferents necessitats educatives, fet que li va permetre investigar metodologies d’aprenentatge actives, interactives i inclusives. Des de fa anys, assessora i acompanya a diferents agents educatius (docents, famílies, alumnes) en el seu procés de transformació. Coautora del llibre “Educarnos para educar. Neuroaprendizaje para transformar la educación” (2017) Edicions Paidós. Diplomada en Magisteri de Pedagogia Terapèutica, Màster en Educació Emocional i en Benestar per la Universitat de Barcelona Màster en Psicologia de la Comunicació i la Cognició per la Universitat Autònoma de Barcelona Postgrau en Neuroeducació per la Universitat de Barcelona.   Sort

      Inscrits

      Organitzadors